carin Ellberg förevigar Marötornet
Konstnären Carin Ellberg har besökt Marö många gånger sedan 1990-talets början och nu har hon förevigat Marötornet i en tryckt blad. Den som donerar 5 000 kr till förmån för ”skärgårdens Eiffeltorn” får ett exemplar av det tryckta bladet som tack. Tornet är nu renoverat och räddat, och det som kommer inte idag går till den framtida målningen av tornet.

Marö-bladet
Ge en gåva på 5 000 kr och få ett tryckt blad av Carin Ellberg som tack!
Enklast är att kontakta styrelsen för Marö Samfällighet, så får du information om hur du betalar in gåvan och får Marö-bladet som tack.
Styrelsen för Marö Samfällighet har mejladress styrelsen.maro@gmail.com.
marö-bladet
carin ellberg
Det tryckta bladet har titeln Marö-bladet, med referens till den handskrivna tidning som några av oss Maröbarn gjorde på 70-talet. Marö liknar en grön snäcka på bilden, och pryds av det karaktäristiska tornet. Det avtecknar sig svart mot en himmel som skimrar i gult, blått och grått. Runt omkring svävar rosa himlakroppar som tycks sammanbundna av en ranka. Eller är det en navelsträng? Yttre och inre landskap möts när skärgårdens Eiffeltorn förevigas av en av landets ledande konstnärer.
Carin Ellbergs fantasifulla verk finns i många konstsamlingar, bland annat på Moderna Museet, Norrköpings Konstmuseum och Malmö Konstmuseum. Under hösten och vintern är hon aktuell med en soloutställning på Nordiska akvarellmuseet på Tjörn. Hon är född och uppvuxen i Stockholm där hon fortfarande bor och arbetar. Sedan slutet av 80-talet har hon arbetat med måleri, teckning, skulptur, installation och video. Den egna livsvärlden är ofta utgångspunkt för hennes konstverk – hon gräver där hon står. När hon var yngre var det den unga kvinnan och hennes accessoarer. Flickrummets estetik lyftes fram. Då barnen kom inkluderades de och deras leksaker i verken. En ny hund som ständigt måste rastas gav upphov till en serie ”rinn-bilder” där tuschet och akvarellfärgen fick flyta ut fritt på pappret. På Millesgården i Stockholm bäddade hon till och med in två fåtöljer från en gammelfaster i sin installation. Lekfullheten och fantasin är ständigt närvarande.
Till Carin Ellbergs mest kända arbeten räknas Det femte elementet, en rosa rondellskulptur i Gävle med en pelare där hennes eget huvud, en fåtölj, en lampa och de två sönernas huvuden flätas in i varandra. På Sturebys tunnelbanestation står hennes jugendinspirerade lykta i brons, ett mellanting mellan växt och djur. På 90-talet utvecklade hon en säregen teknik för reliefer och installationer: hon doppade beiga nylonstrumpor i bokbindarlim och skapade med dem många lekfulla verk där alla möjliga vardagsföremål fick ingå. Under senare år har hon arbetat med glas och metall, och gjort mobiler som svävar i rummet. De över sex hundra självporträtt i samma lilla format som hon gjort på samma sätt sedan studietiden på Kungliga Konsthögskolan på 80-talet har visats i ett antal utställningar.
Maria Lind

